Classicauto

magazyn prawdziwych samochodów

NUMER 129 (06/2017)

Czerwcowe Classicauto dostępne na tablety w Google Play (Android) i AppStore (iOS), prenumeracie oraz oczywiście na papierze w najlepszych kioskach i naszym sklepie. Co w tym miesiącu? Mercedes 560 SEC Koenig Jeszcze nie jesteście na to gotowi, a może już jesteście? Jako hipsterzy klasycznej motoryzacji podejmujemy temat ekstremalnego tuningu z lat 80.! Minął czas, gdy lata 80. […]

Artykuł NUMER 129 (06/2017) pochodzi z serwisu Classicauto.

Iokl_CA129

Czerwcowe Classicauto dostępne na tablety w Google Play (Android) i AppStore (iOS), prenumeracie oraz oczywiście na papierze w najlepszych kioskach i naszym sklepie. Co w tym miesiącu?

Mercedes 560 SEC Koenig

Jeszcze nie jesteście na to gotowi, a może już jesteście? Jako hipsterzy klasycznej motoryzacji podejmujemy temat ekstremalnego tuningu z lat 80.! Minął czas, gdy lata 80. były dla nas jednym wielkim obciachem. Tamte ciuchy, filmy, muzyka – teraz są cool. Ale jest jedna rzecz, która do tej kategorii jakoś przebić się nie może. To ekstremalny tuning ekskluzywnych aut. Oszaleli na jego punkcie szejkowie, maklerzy giełdowi, dilerzy narkotykowi, muzycy i aktorzy. Mercedes 560 SEC w wykonaniu Koenig Specials jest klasyką gatunku.

Mercedes C126/SEC i W126

Co w latach 80. firmy tuningowe wyprawiały z dostojnymi Mercedesami? Oto wyczerpujący przegląd ich wyczynów. Ostrzeżenie: co się zobaczy, nie da się „odzobaczyć”!

Dział Sportu

Prawie 25 lat temu świat usłyszał o młodym Szkocie Colinie McRae. Nie dlatego, że wygrał rajd. Wręcz przeciwnie! Podczas Rajdu 1000 Jezior gruntownie zbadał wytrzymałość Subaru Legacy RS, rozwalając je raz, a potem drugi… Oto cała historia jednego z tych wyczynów, za które kochaliśmy Colina.

Classicauto testuje

– Mimo że w socjalizmie obywatel powinien być przygotowany na najlepsze, wsiadając do Zaporożca, spodziewałem się najgorszego. Całkowicie radziecka konstrukcja ma opinię wozu głośnego, niepraktycznego i ogólnie strasznego pod każdym względem. Istny wynalazek szatana ziejący ogniem i piekielnym żarem. Oto ZAZ 968 Zaporożec. Red. Pawłowski sprawdzi, czy rzeczywiście jest taki beznadziejny.

Techno Classica Essen

W ramach obszernej relacji z największych targów klasyków w Europie:

Jak Volvo i Jaguar celebrują historię.

Wyczerpujący raport o cenach, cała prawda o rynku klasyków.

Wywiad

Sprzedaje, kupuje, kolekcjonuje, przechowuje. Zarówno klasyki, jak i nowsze, ekskluzywne auta. Jest przedstawicielem Pagani na Szwajcarię. Jego garaż z klasykami doprowadził nas do zawału. Tiziano Carugati złapał bakcyla jeszcze, gdy chodził do podstawówki. Ojciec przyjeżdżał po niego fajnymi wozami, np. Ferrari F40… Oto jak się to robi w Szwajcarii. Lektura tego wywiadu inspiruje i poszerza horyzonty!

Sunbeam-Talbot 80

Widzieliśmy to auto tylko w prospektach z epoki. Rzadko kto w ogóle o nim słyszał. A zobaczyć je w Polsce to już prawdziwy cud! Ardor Auctions wyszukuje coraz ciekawsze samochody z polską historią. Oto arcyrzadki Brytyjczyk ze światłami od Syreny, którego będzie można kupić na lipcowej licytacji.

Kultura motoryzacji

Zgodnie z obietnicą z poprzedniego numeru [Dział Modeli], zabieramy Was na wycieczkę po krętych drogach, ulicach japońskich miast i… do centrum handlowego w Tokio. Oto wiecznie żywy kult mangi Initial D i Toyoty Corolli GT AE86 Trueno.

Miejsce

Są miejsca, w których samochody w spokoju i nienękane przez nikogo, powoli stapiają się z naturą. Trudno powiedzieć co sprawia, że zwykłe złomowisko zmienia się w cel pielgrzymek miłośników rdzy, patyny i mchu pokrywającego karoserie. Z pewnością takim pomnikiem upływu czasu stało się słynne na całą Szwecję i nie tylko Båstnäs. Jego fenomen odkrywa Kuba Cipior, autor bloga Szrociaki.

Stałe działy

Classicauto Cup

Nareszcie! Ulubiony Track Day uczestników Inter Cars Classicauto Cup – oczywiście chodzi o Kielce. Oto jak było w Miedzianej Górze.

Inwestuj w klasyki

Coś drgnęło na polskim rynku aukcyjnym i to porządnie! Analiza kwietniowej licytacji Ardor Auctions.

Rocznice

To już 90 lat, czyli jakie było pierwsze Volvo?

Made in Poland

Piękne polskie transatlantyki wprawdzie zbudowano za granicą, ale wnętrza zaprojektowała śmietanka polskich designerów i architektów. O pływających ambasadorach polskiej kultury i sztuki, pisze red. Skowron.

Człowiek i samochód

Artur Mościcki opowiada o urokach posiadania, restaurowania i jeżdżenia Mercedesem 280 SL Pagoda. Porównuje go z innym klasykiem – 190 SL. A także opowie, dlaczego jego Pagoda jest jedyna w swoim rodzaju.

Samochód Kamera Akcja

„Na niebie i na ziemi” bywa nazywany polskim Top Gunem. Tyle że pod kilkoma względami amerykański film nie dorasta naszemu do pięt. I wolimy Piotra Fronczewskiego w Dużym Fiacie niż Tomka Cruise w Porsche. Kompletnie zapomniany film przybliża red. Skowron.

Poradnik kupującego

Nawet jeśli myślicie, że Alfa Romeo GTV/Spider z lat 1995-2006 to żaden klasyk, to ani się obejrzycie, gdy stanie się to oczywiste. Tymon Grabowski analizuje za i przeciw i udziela dogłębnych wskazówek, na co należy uważać, kupując ten wóz.

Artykuł NUMER 129 (06/2017) pochodzi z serwisu Classicauto.

Mon, 22 May 2017 07:45:04 +0000

CLASSICAUTO TESTUJE: ZAPOROŻEC

Przekozak Mimo że w socjalizmie obywatel powinien być przygotowany na najlepsze, wsiadając do Zaporożca, spodziewałem się najgorszego. Całkowicie radziecka konstrukcja ma opinię wozu głośnego, niepraktycznego i ogólnie strasznego pod każdym względem. Istny wynalazek szatana, ziejący ogniem i piekielnym żarem. Cały artykuł w Classicauto 129 (06/2017) Tekst: Kamil Pawłowski Zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Artykuł CLASSICAUTO TESTUJE: ZAPOROŻEC pochodzi z serwisu Classicauto.

Przekozak

Mimo że w socjalizmie obywatel powinien być przygotowany na najlepsze, wsiadając do Zaporożca, spodziewałem się najgorszego. Całkowicie radziecka konstrukcja ma opinię wozu głośnego, niepraktycznego i ogólnie strasznego pod każdym względem. Istny wynalazek szatana, ziejący ogniem i piekielnym żarem.

Cały artykuł w Classicauto 129 (06/2017)

Tekst: Kamil Pawłowski

Zdjęcia: Rafał Andrzejewski

24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Artykuł CLASSICAUTO TESTUJE: ZAPOROŻEC pochodzi z serwisu Classicauto.

Wed, 31 May 2017 13:49:07 +0000

MERCEDES C126 KOENIG

Być jak Ron Jeremy Lata 80. już nie są dla nas jednym wielkim obciachem. Tamte ciuchy, filmy, muzyka – teraz są cool. Ale jest jedna rzecz, która do tej kategorii jakoś przebić się nie może. To ekstremalny tuning ekskluzywnych aut. Oszaleli na jego punkcie szejkowie, maklerzy giełdowi, dilerzy narkotykowi, muzycy i aktorzy. Mercedes 560 SEC […]

Artykuł MERCEDES C126 KOENIG pochodzi z serwisu Classicauto.

Być jak Ron Jeremy

Lata 80. już nie są dla nas jednym wielkim obciachem. Tamte ciuchy, filmy, muzyka – teraz są cool. Ale jest jedna rzecz, która do tej kategorii jakoś przebić się nie może. To ekstremalny tuning ekskluzywnych aut. Oszaleli na jego punkcie szejkowie, maklerzy giełdowi, dilerzy narkotykowi, muzycy i aktorzy. Mercedes 560 SEC w wykonaniu Koenig Specials jest klasyką gatunku, który już niedługo polubicie…

Cały artykuł w Classicauto 129 (06/2017)

Tekst: Łukasz Kamiński i Wojciech Jurecki

Zdjęcia: Rafał Andrzejewski

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 14 15 16 17 18 19 20 21

Artykuł MERCEDES C126 KOENIG pochodzi z serwisu Classicauto.

Wed, 31 May 2017 13:48:19 +0000

Mercedesem 200 D w Delegację, czyli pędzimy na XIV zlot Mercedesem Po Wiśle

Po raz 14. w Płocku odbył się zlot Mercedesem Po Wiśle Classic Days, organizowany przez naszego przyjaciela i redaktora Maćka Kulasa (27-28.05.2017). Impreza (oczywiście od lat pod patronatem Classicauto) nabrała kolorytu i własnego klimatu na tyle, że stała się obowiązkowym punktem w kalendarzu wielu fanów klasycznych Mercedesów. Tegoroczne MPW stało pod hasłem 50 lat AMG. […]

Artykuł Mercedesem 200 D w Delegację, czyli pędzimy na XIV zlot Mercedesem Po Wiśle pochodzi z serwisu Classicauto.

Po raz 14. w Płocku odbył się zlot Mercedesem Po Wiśle Classic Days, organizowany przez naszego przyjaciela i redaktora Maćka Kulasa (27-28.05.2017). Impreza (oczywiście od lat pod patronatem Classicauto) nabrała kolorytu i własnego klimatu na tyle, że stała się obowiązkowym punktem w kalendarzu wielu fanów klasycznych Mercedesów.

IMG_6215

W tym roku w Płocku – prawie 90 aut.

IMG_6234

Maciek Kulas, komandor zlotu. Nie służył w marynarce, czapka wynika z tradycji pływania podczas zlotu statkiem wycieczkowym. W ręku trzecia część piosenek Taty Kazika – wydawca nagrania uczestniczył w zlocie.

Tegoroczne MPW stało pod hasłem 50 lat AMG. Skoro AMG i ultra-osiągi, to delegat redakcji w osobie naczelnego udał się do Płocka odpowiednio szybkim wozem. Mianowicie legendarnie powolnym Mercedesem 200 D W123, w kolorze zieleni stepowej, rocznik 1980. Na trasie, po zastosowaniu technik z „Szybkości Bezpiecznej” Sobiesława Zasady, udało się wyprzedzić trzy tiry, kierowca stoczył tez epicką walkę z nachalnym autokarem. Przechodząc do konkluzji, najsłabsza Beczka może i jest dosyć powolna, ale… jest cudowna. Więcej o wrażeniach z testu W123 wkrótce na łamach Classicauto, tymczasem kilka zdjęć. Tekst i zdjęcia: Wojciech Jurecki

IMG_6208

Piękno Ziemi Płockiej #1

IMG_6142

Nasz wóz prasowy. Nie jest to najlepsza Beczka, jaką jeździliśmy, ale i tak jest kochana.

IMG_6175

Nie jest też najszybsza. Ale wspaniałe jest to, jak wykorzystuje swoje 60 KM.

Obowiązkowym punktem programu zlotu jest prezentacja aut na Starym Rynku w Płocku.

IMG_6212 IMG_6225 IMG_6764

IMG_6229

Dziecko w aucie, wybijać szybę???

IMG_6235

Catering niezłymi wozami dowozi.

IMG_6248

Jeśli Płock, to Petrochemia. Miłe sercu samochodziarza cysterny.

 Wróćmy do podróżowania Beczką.

IMG_6153

Wbrew obiegowym opiniom, Mercedesem 200 D da się wyprzedzać, tylko trzeba umieć i być wychowanym na Polskim Fiacie 126p.

IMG_6170

To jest #soloparking, że proszę siadać!

IMG_6178

Jak tam, Koledzy?

IMG_6258

Piękno Ziemi Płockiej #2

IMG_6242

Jeden z klasycznych widoków, jakie oferuje Płock.

IMG_6236

Jak już wiecie z naszego testu Mercedesa C123, Niemcy wożą kapelusz pod szybą, gdyż pod nim chowają papier toaletowy.

Bazą zlotu był położony około 30 km od Płocka, ukryty w lesie Hotel Kawallo (Słubice). W końcu jednak delegat musiał porzucić kuluarowe rozmowy podczas uroczystej kolacji i wracać.

IMG_6263

Jedziemy do bazy zlotu.

IMG_6278

Wracamy z bazy zlotu.

IMG_6271

Czas wracać, nakarmić koty.

IMG_6775

Wieczornej zabawie przypatruje się mój ukochany Mercedes 230 Roadster w stanie oryginalnym. Ś.P. Maciek Lichy sprowadził go do kraju, dziś pielęgnuje go Paweł Grzegorczyk.

IMG_6292

Urokliwa droga nr 575. Polecana do nocnych przejażdżek w okolicy Warszawy. Niestety w Wyszogrodzie po raz kolejny ze smutkiem stwierdzamy brak drewnianego mostu z 1916 roku, który rozebrano jakieś 17 lat temu. Był to najdłuższy drewniany most w Europie (około 1300 m).

Artykuł Mercedesem 200 D w Delegację, czyli pędzimy na XIV zlot Mercedesem Po Wiśle pochodzi z serwisu Classicauto.

Sun, 28 May 2017 01:33:26 +0000

Start Sezonu Youngtimer Warsaw 22.04.2017, czyli TĘTNO PULSU STOLICY

Start Sezonu Youngtimer Warsaw 22.04.2017, czyli TĘTNO PULSU STOLICY Oto jak było na kolejnym rozpoczęciu sezonu spotów Youngtimer Warsaw. Jest trochę do czytania, ale nie obawiajcie się czerstwej relacji w stylu: „o 12:00 podjechał Damian i udaliśmy się na zlot. Na miejscu już z daleka zobaczyliśmy kolejkę do wjazdu”. Tekst: Wojciech Jurecki Zdjęcia: Wojciech Jurecki, […]

Artykuł Start Sezonu Youngtimer Warsaw 22.04.2017, czyli TĘTNO PULSU STOLICY pochodzi z serwisu Classicauto.

Start Sezonu Youngtimer Warsaw 22.04.2017, czyli TĘTNO PULSU STOLICY

Oto jak było na kolejnym rozpoczęciu sezonu spotów Youngtimer Warsaw. Jest trochę do czytania, ale nie obawiajcie się czerstwej relacji w stylu: „o 12:00 podjechał Damian i udaliśmy się na zlot. Na miejscu już z daleka zobaczyliśmy kolejkę do wjazdu”.

Tekst: Wojciech Jurecki

Zdjęcia: Wojciech Jurecki, Rafał Andrzejewski

Rozpoczęcia sezonu mają to do siebie, że wtedy ochota na pokazanie się i przyjechanie na zlot jest największa. Start sezonu z Youngtimer Warsaw ma już swoją tradycję. W dni poprzedzające to wydarzenie na mieście pokazuje się więcej klasyków niż zwykle, a w dzień zlotu jest ich zatrzęsienie. Wszyscy spotkali się w gościnnych progach Toru Żerań FSO 22 kwietnia, gdy odbyło się tegoroczne rozpoczęcie cyklicznych spotów. Tradycyjnie już Classicauto było patronem medialnym.

IMG_5621 kopia IMG_5696 kopia IMG_5688 kopia IMG_5678 kopia IMG_5669 kopia IMG_5625 kopia IMG_5632 kopia

Formuła zlotu jest już znana: auta zajmują południową część terenu wewnątrz toru i sam łuk (parkowanie na pochylonym łuku polecane tylko dla aut z mocnym hamulcem ręcznym!). Jest scena, jest dobra muza, są foodtrucki, obrazy na żywo puszczane na telebimie, stoiska partnerów imprezy. Na scenie cały czas się coś dzieje: prezentują się partnerzy imprezy, właściciele opowiadają o swoich autach. Tylko z pogodą było nie najlepiej, ale, prawdę mówiąc, mogło być dużo gorzej, więc nie ma co narzekać. A jeśli już koniecznie narzekać, to nieco lepiej mogłaby wyglądać organizacja ruchu i oznakowanie wjazdu/wyjazdu – informacja w internecie jak się okazuje, nie do końca załatwia sprawę. Niektórzy narzekali także na ceny wjazdówek i wejściówek, ale to raczej klasyczne polskie narzekactwo. Coraz więcej ludzi akceptuje bowiem, że minęły czasy, gdy dobry zlot polegał na kawałku klepiska i rozstawieniu grilla. Dziś dobry zlot to fajne miejsce, towarzystwo, ludzie do organizacji i w ogóle jest to poważne przedsięwzięcie, które musi kosztować. O zrozumieniu tych zależności najlepiej świadczyła frekwencja: w szczycie na Torze FSO było około 700 samochodów!!! I to pomimo faktu, że ten weekend należał do bardzo obłożonych imprezami, by wymienić kilka: w Otwocku odbywał się zlot Mustangów, pod Warszawą Bikiniada, sporo ludzi pojechało na rajd w Mogilnie.

Wracając do formuły zlotu: o ile nie było superniespodzianek, to organizatorzy bardzo przyłożyli się do dopracowania znanych już elementów. Scena była ładniejsza, nagłośnienie lepsze, nagrody świetne, partnerów cała masa. Nikt się niepotrzebnie nie spinał, gdzie nie spojrzeć, atmosfera była świetna. Jako wydarzenie towarzyskie z samochodami klasycznymi w tle, otwarcie sezonu z Youngtimer Warsaw należy do najfajniejszych imprez w stolicy.

IMG_5610 kopia IMG_2440 kopia IMG_5615 kopia IMG_5618 kopia

Byliśmy i my ze stoiskiem miesięcznika Classicauto oraz Inter Cars Classicauto Cup. Można było uzupełnić archiwum, kupić bieżący numer, pogadać, ponarzekać a co najważniejsze, poznać nasz puchar dla klasyków. Marcin Miziak z Tomkiem Ważyńskim na scenie opowiadali o turystycznym i historycznym, I Rajdzie Classicauto, na który JESZCZE można się zapisać.

IMG_5608 kopia IMG_2407 kopia IMG_2409 kopia

TRENDY

Ponieważ zawodowo trzymamy rękę na „tętnie pulsu”, powiedzmy parę słów o tegorocznych trendach i tendencjach w świecie fanów klasycznych samochodów. Grupa badawcza: uczestnicy rozpoczęcia sezonu 2017 z Youngtimer Warsaw.

IMG_2419 kopia IMG_2416 kopia

Obserwowaliśmy prawdziwe ZATRZĘSIENIE BMW i Mercedesów, nieco mniejsze – VW. Dominują hasła E30, E34, E28, E24, W124, W126/C126, R129, Golf I i II, pojawia się sporo VW Corrado.

W odwodzie są trendy cultsajlowe i lans „na PRL”. W tym, jak na lekarstwo Warszaw, ale to nie dziwne, wszystkie były w tym czasie na Bikiniadzie i najwyżej 2-3 Syreny. Co młodsi miłośnicy klasyków mówią o Syrenie, że po prostu nie rozumieją, jak można chcieć jeździć tym samochodem.

Odnotowaliśmy jakby mniej niż zwykle aut włoskich. Może jeszcze zimują?

W większych ilościach pojawiają się za to klasyki francuskie, co cieszy, bo zdecydowanie na to zasługują.

Na czasie jest lans na japońskie tablice rejestracyjne, nawet na Mercedesie W124 z silnikiem diesla.

IMG_5691 kopia

Również na czasie jest stylówa „na BOR”.

IMG_5643 kopia

Ze spotkania świrów na punkcie BMW E30, Mercedesów W124 czy W126, zlot stał się imprezą lajfstajlową. Staje się oczywiste, że poruszanie się klasykiem to nie tylko silniki i detailing. To także przejaw dobrego gustu i stylu, który nie kończy się na samych samochodach. Samemu też trzeba dobrze wyglądać. Bardziej niż zwykle widoczne były całe rodziny, dużo dziewczyn – i to wcale nieznudzonych. Dużo do tego stopnia, że od przyszłego roku spokojnie można pomyśleć np. o wyborach miss zlotu.

IMG_5680 kopia IMG_5612 kopia IMG_2412 kopia

Coraz więcej ciekawej Japonii. Zaznaczyła się reprezentacja Nissanów 200SX, Subaru XT Turbo, Toyoty AE86, Celica GT Four, „Starletki”, Hondy Civic i Accord.

Jak na lekarstwo było aut naprawdę egzotycznych, kosztownych oraz naprawdę wiekowych. Nie uświadczycie np. Ferrari, Porsche zaledwie kilka. Panowie Ferraristi i Porszyści, nie bądźcie tacy drętwi, poczulibyście się tu doskonale!

IMG_2431 kopia

NAGRODY

Jak co roku na zaproszenie organizatora zebrało się niezależne jury złożone z osób z branży, które wybierały nagrodzonych w różnych kategoriach. Jak zwykle i ja miałem zaszczyt w nim pracować. Chodziliśmy, próbując zachować tzw. incognito i starając się obejrzeć każde auto.

IMG_5697 kopia

To ostatnie nie było łatwe, bo w pewnym momencie dowaliło ponad sto wozów na raz i wybór okazał się naprawdę trudny. Około 16:00 na zaproszenie Adama Stanka z Youngtimer Warsaw rozpoczęliśmy na scenie wręczanie nagród. W miarę odczytywania i jak auta podjeżdżały pod scenę, w oczach publiczności widzieliśmy coraz więcej zdziwienia. Fakt, że zabawne historyjki nie do końca mi wychodziły, ale tu chodziło o co innego. Nasze wybory były dość kontrowersyjne. Pośród nagrodzonych żadnych wypasionych Alpin, AMG itp. Za to kilka „Francuzów”, kempingowy Ogórek czy ZAZ Tavria… Generalnie chcieliśmy uhonorować tańsze lub nietypowe oldtimery/youngtimery, docenić trud właścicieli włożony w renowację lub uratowanie mało popularnego klasyka. Oto kategorie i nagrodzone auta.

Top Classic – najładniejsze auto klasyczne bez modyfikacji

III Volkswagen K70

IMG_5682 kopia

Pierwszy przednionapędowy Volkswagen opracowany jeszcze przez NSU. Kompletnie zapomniane auto, bardzo dobry design i… bardzo korodująca karoseria. Egzemplarz odremontowany z użyciem co najmniej trzech „dawców”. Musieliśmy go uhonorować!

II Alfa Romeo GTV 2.0

Następczyni słynnej Giulii GT/GTV/Junior. Najbardziej niedoceniana usportowiona Alfa Romeo. Niesłusznie. Za kilka lat fani klasyków będą się o nie zabijać. Nawet nie o wersje V6, ale i o skromne 2.0 jak ten wóz.

I Volkswagen T2 Westfalia

IMG_2448 kopia

Stan oryginalny łącznie z lakierem, absolutny unikat, wersja amerykańska ze wszystkimi jej smaczkami a do tego automatyczna skrzynia biegów (!). Niedługo wakacje – wybieramy więc najlepszego przyjaciela do podróży.

Top Cult – najładniejsze klasyki zmodyfikowane

III PF 125p Pickup

Nie wiadomo dokładnie dlaczego, około 1980 roku ktoś przedłużył Dużego Fiata Pickupa o dobry metr. Ale to jeszcze nic, bo także go POSZERZYŁ o około 30 cm! Niewyobrażalna operacja techniczna, weźmy choćby zrobienie przedniej szyby czy tylnego mostu.

II Mercedes W201 190E

IMG_5624 kopia

Ekspres biznesmena z końca lat 80. napakowany tuningiem z epoki, łącznie z przednim spojlerem AMG sięgającym prawie asfaltu i pokładowym telefonem. Plus świetny lakier „signal rot”.

I Volkswagen 1200 1959

IMG_2435 kopia IMG_5619 kopia IMG_5620 kopia IMG_5699 kopia

Mocno spatynowany Garbus z 1959 roku, nigdy nietknięty ręką blacharza ani lakiernika. Wszystkie detale zachowane. Takich aut się nie spotyka! Wzbogacono go o delikatny tuning typu żółte reflektory. A co najważniejsze, otrzymał pneumatyczne zawieszenie. Ten Garbus dosłownie leżał pod sceną. Wprawdzie można by sobie darować fizdrygałki w postaci nart i gadżetów na bagażniku dachowym, ale i tak byliśmy pod wrażeniem charyzmatycznego Garbusa.

Top Fresh – najładniejsze freshtimery z lat około 1990-95 (NOWA KATEGORIA!)

III ZAZ Tavria

IMG_5629 kopia IMG_5630 kopia

OK, to nie była najpiękniejsza Tavria, jaką widzieliśmy. Ale nie mogliśmy przejść obojętnie koło żywego dokumentu szalonych lat 90. Kupiona w salonie DAMIS na warszawskich Wyścigach (ma jeszcze oryginalną „firmową” podkładkę pod tablicą rejestracyjną!). Te auta tak potwornie korodowały, że uchowanie tego egzemplarza można uznać niemalże za cud. I brawo dla właściciela, że go przygarnął i dał mu dom.

II Renault Twingo Graffiti

IMG_5652 kopia

Ciągle sporo ludzi jeździ normalnie Renault Twingo I. Natomiast rzadko kto zauważa, jak wdzięcznym jest klasykiem. My to widzimy. Zwłaszcza w odniesieniu do limitowanej wersji „Graffiti”!

I Renault Clio I Williams

Tak jak Mercedes dogadał się z Porsche, żeby stworzyć 500E, tak Renault skorzystało z pomocy inżynierów F1 z Williamsa, żeby stworzyć tego potwora. „Cywilnych” Clio I Williams praktycznie nie ma, większość stała się rajdówkami i została rozwalona względnie zakatowana.

Top Shine – ogólna prezencja „show&shine” (NOWA KATEGORIA!)

III PF 125p Pickup

Świetnie, „czysto” prezentujący się niebieski, długi Pickup z subtelnym tuningiem (żółte halogeny pod zderzakiem i poszerzone stalowe felgi). Doceniliśmy prezencję tego wozu.

II Renault 5 Super GT Turbo

4 lata pracy, aby odrestaurować Renault Super 5. Z perłowobiałym lakierem i hot-hatchowymi dodatkami ten wóz to po prostu ikona lat 80. Oby więcej takich!

I Ford Mustang Convertible 1966

IMG_5663 kopia

Jak miło spotkać Mustanga I bez żadnych przeróbek, takiego jak kupowało się w salonie w latach 60.! Błękitny, pieczołowicie odrestaurowany kabriolet rocznik 1966. W dodatku właściciel nie uległ pokusie przerobienia go na V8 (jak sądzą niektórzy, każdy Mustang musi mieć V8!) i pozostawił go w oryginalnej specyfikacji z sześciocylindrową rzędówką o pojemności 3,2 litra.

NAGRODA SPECJALNA CLASSICAUTO

Powiedzmy sobie szczerze: trzeba być zdrowo rąbniętym, żeby w polskich warunkach restaurować samochód Matra 530. Nietypowa konstrukcja, brak możliwości pozyskania unikalnych części, wreszcie brak zrozumienia u kolegów. O Matrze 530 można wiele powiedzieć, ale na pewno nie to, że jest piękna, prestiżowa, że robi wrażenie niczym auta znanych marek. W dodatku jest francuska i ma karoserię z plastiku. Krótko mówiąc, jest to dziwadło nad dziwadłami.

IMG_5633 kopia IMG_5660 kopia

Pan Włodek swoją Matrę poskładał z około 3 i pół egzemplarza, po całym kraju tropiąc zwłoki do pozyskania części. Okazuje się, że dziwnym trafem kiedyś kilka sztuk trafiło do Polski. Z uwagi na ciągnące się roboty i nietypowe problemy, musiał pójść na pewne kompromisy. Jego Matra ma np. wymieszane pewne detale od wcześniejszych i późniejszych serii, zbudowania od nowa wymagało kilka kluczowych części ramy, na której spoczywa plastikowa karoseria. Ponieważ Matra to jedna z najwybitniejszych firm w historii motoryzacji, ponieważ Panu Władkowi się udało i ponieważ Matra 530 to arcyrzadki oldtimer, przyznaliśmy mu nagrodę specjalną Classicauto w postaci gratisowego udziału w I Rajdzie Classicauto! [więcej informacji o naszym rajdzie znajdziecie tutaj]

IMG_2453 kopia

GARGAMEL

Na koniec pan Bogdan z Marek zwany Gargamelem, znany zbieracz Wartburgów i ich resztek, który zawsze przyjeżdża na zloty w Warszawie i okolicach. Zawsze z matką. Zawsze Wartburgiem 353, wyglądającym jakby przed chwilą wydobyto go spod zawalonej kamienicy. Nigdy nie płaci za wstęp – po prostu przejeżdża pędem przez „kasę biletową”. Jest postrachem organizatorów i rodzajem folkloru, który nie wszyscy rozumieją. Jeśli nie widzieliście jego Wartburga na własne oczy, to nie będę tego opisywał, bo i tak nie uwierzycie. Dość powiedzieć, że wedle wszelkich praw fizyki i mechaniki ten wóz nie ma prawa się poruszać.

IMG_5693 kopia IMG_5695 kopia

A jednak jeździ i przez spektakularną korozję stanowi żywy dowód na słuszność konstrukcji ramowej – mianowicie gdyby nie rama pod karoserią Wartburga, złamałby się co najmniej w siedmiu miejscach. Pomijam niezdrową sensację, jaką zawsze powoduje jego (ich) pojawienie się. Pomijam też niezrozumiałe ciśnienie mediów, żeby robić z nim wywiady, przez co p. Bogdan stał się „gwiazdą internetów” i wiele osób ma na jego podstawie błędny obraz/mniemanie o gronie miłośników klasyków.

IMG_5648 kopia

Ale cieszymy się, widząc matkę p. Bogdana w zdrowiu. Chęć jechania do domu komunikowała waleniem pięścią w otwartą maskę Wartburga (donośny odgłos!), krzycząc: „Bogdan, chodź tu już, cholero jedna!”

IMG_5687 kopia

Artykuł Start Sezonu Youngtimer Warsaw 22.04.2017, czyli TĘTNO PULSU STOLICY pochodzi z serwisu Classicauto.

Tue, 25 Apr 2017 00:46:51 +0000

NUMER 128 (05/2017)

Majowe wydanie Classicauto dostępne w prenumeracie oraz oczywiście na papierze w najlepszych kioskach i naszym sklepie. Co w tym miesiącu? Sensacja miesiąca: Bullitt w rytmie el mariachi Dział Kamera Samochód Akcja i Wydarzenia w jednym! Gdzieś w Meksyku odnaleziono legendarnego Forda Mustanga, którym Steve McQueen ścigał gangsterów w filmie „Bullitt”. Podobno odnaleziono. Czy mamy do czynienia […]

Artykuł NUMER 128 (05/2017) pochodzi z serwisu Classicauto.

Iokl_CA128

Majowe wydanie Classicauto dostępne w prenumeracie oraz oczywiście na papierze w najlepszych kioskach i naszym sklepie. Co w tym miesiącu?

Sensacja miesiąca: Bullitt w rytmie el mariachi

Dział Kamera Samochód Akcja i Wydarzenia w jednym! Gdzieś w Meksyku odnaleziono legendarnego Forda Mustanga, którym Steve McQueen ścigał gangsterów w filmie „Bullitt”. Podobno odnaleziono. Czy mamy do czynienia ze świętym Graalem filmowych samochodów? W swoim artykule Rednacz podsumowuje dotychczasową wiedzę o Mustangach z „Bullitta”, analizuje fakty i wydaje werdykt: TEN czy nie ten?

De Tomaso Pantera

Włoskie superauta z amerykańskimi silnikami to liczna rodzina. Przedstawiamy jednego z największych brutali: legendarną De Tomaso Panterę. Zanim w nią wsiądziecie, zapiszcie się na siłownię!

De Tomaso Pantera bis

Redaktor Wojciech Sierpowski na początku lat 90. odwiedził fabrykę De Tomaso w Modenie. Jako jedyny polski dziennikarz przetestował jeden z ostatnich egzemplarzy Pantery. Odnalazła się też klisza ze zrobionymi wówczas zdjęciami.

FSO Analog

Zakurzona teczka ze sprawozdaniem z badań drogowych. W środku zdjęcie przedstawiające „obiekt badawczy”. Po zobaczeniu go pierwsza myśl – to FSO Wars! Ale nie – wielkość i sylwetka podobne, ale to zupełnie inne auto. Z pewnością nigdy go nie widziałem i nie mam pojęcia, co to jest. Zresztą nie tylko ja… W ten sposób kilka lat temu udało się odkryć na nowo zapomniany polski prototyp z lat osiemdziesiątych. Teraz przywracamy pamięci protoplastę Warsa.

Mini Van

Jest bardzo mały, ale może bardzo dużo. Kultowe Mini w wersji Van nie tylko jest jednym z najbardziej urokliwych „blaszaków” w dziejach, najbliżej mu także do samochodu wyścigowego, o czym przekonaliśmy się własnoręcznie.

Siódma Symfonia, czyli BMW 750i E32 kontra BMW M760Li

Seria 7 obchodzi właśnie 40. urodziny, zaś 30. urodziny – królewska wersja 750i, pierwszy po wojnie niemiecki wóz z silnikiem V12. Sprawdzamy, czy najnowsze BMW M760Li ma w sobie ducha prawdziwych BMW i co mają wspólnego dwie generacje flagowej limuzyny z Monachium.

Classicauto testuje: Austin 8

Austin 8 – to takimi wozami polscy lotnicy jeździli do kochanek podczas Bitwy o Anglię. Musieli mieć cholernie dużo cierpliwości, bo jest powolny jak ślimak. Redaktor Pawłowski testuje ten miniaturowy salonik na kołach, jedzie sprawdzić ile tak naprawdę ma mocy i czy lepszy jest Austin 8, czy Porsche 911.

Ford Thunderbird `55

Na amerykańskim rynku był równie przełomowy co Ford Mustang. Pierwsza generacja Thunderbirda nalezy do kanonu klasycznej motoryzacji. Przed aukcją Ardor Auctions przyglądamy się, co znaczył kiedyś, czym jest dziś i czy warto kupić go zamiast np. Mercedesa 190 SL.

Ursus jest też mój… W dziale Made in Poland piszemy o rzeczach, które mogą być dla nas, Polaków, powodami do dumy. Nie licząc dwuznacznej historii Trasy Katowickiej, po raz pierwszy prezentujemy opowieść o czymś, czego powinniśmy się naprawdę wstydzić. Zabytkowe hale fabryczne PZInż i ZM Ursus, w których pracował dziadek redaktora Skowrona, a raczej co z nich zostało…

Inter Cars Classicauto Cup 2017 – relacja z pierwszej eliminacji w Białej Podlaskiej.

Wydarzenia

US Army w Polsce, czyli parada oldtimerów. Sporo było ostatnio nabijania się z szoferów amerykańskiej armii, którzy na naszych drogach mają przygodę za przygodą. My zwróciliśmy uwagę na coś innego: sprzęt, którego używa US Army to istna parada oldtimerów. Antoni Walkowski przytacza 10+1 najciekawszych przykładów pojazdów i nie tylko z najdłuższym stażem.

Inwestuj w klasyki Czy pasja do klasyków nie kłóci się z zarabianiem na nich? Poznajemy działalność jednego z funduszy inwestycyjnych zajmujących się oldtimerami. W Polsce nie powstał jeszcze żaden. Zobaczmy, jak to robią na Zachodzie.

Miejsce

Magneti Marelli. Od wskaźników po układ wtryskowy w bolidzie F1 – historia Magneti Marelli opowiedziana z dostępnego dla nielicznych zakładowego muzeum firmy.

Dział Modeli Toyota AE86 Trueno.

Do najmniejszego szczegółu ten niesamowity model odtwarza wóz bohatera kultowej mangi Initial D.

Człowiek i samochód

Adam Dowgird i jego Polonez. W odróżnieniu od innych rajdowych Polonezów, ten nie jest pięknie wylakierowany. Wygląda jak żywcem przeniesiony z sezonu rajdowego 1987. A Adam Dowgird potrafi nim powozić naprawdę spektakularnie. Opowie o blaskach i cieniach życia z polską rajdówką.

Poradnik kupującego Audi V8.

Mimo niewielkiej produkcji i faktu, że jest świetnym autem, pierwsza limuzyna Audi wciąż czeka na uznanie wśród kolekcjonerów. Warto kupić, zanim zdrożeje? Jak tego dokonać, radzi Tymon Grabowski.

Nowe Samochody – Alfa Romeo Giulia QV

Artykuł NUMER 128 (05/2017) pochodzi z serwisu Classicauto.

Fri, 21 Apr 2017 10:16:38 +0000

bmw 7

Siódma Symfonia Seria  7 obchodzi  właśnie 40. urodziny, a dokładnie 30 lat temu BMW zmieniło reguły gry, prezentując pierwszy powojenny niemiecki silnik V12. W rocznicę tych wydarzeń do oznaczenia flagowej odmiany serii „7” dołącza szczególna w monachijskim koncernie litera „M”. Cały artykuł w Classicauto 128 (05/2017) Tekst i zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Artykuł bmw 7 pochodzi z serwisu Classicauto.

Siódma Symfonia

Seria  7 obchodzi  właśnie 40. urodziny, a dokładnie 30 lat temu BMW zmieniło reguły gry, prezentując pierwszy powojenny niemiecki silnik V12. W rocznicę tych wydarzeń do oznaczenia flagowej odmiany serii „7” dołącza szczególna w monachijskim koncernie litera „M”.

Cały artykuł w Classicauto 128 (05/2017)

Tekst i zdjęcia: Rafał Andrzejewski

27 26 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 12 11 10 9 8 7 5 4 3 2 1

Artykuł bmw 7 pochodzi z serwisu Classicauto.

Fri, 21 Apr 2017 10:24:47 +0000

de tomaso pantera

Pomruk Pantery Po tym jak wyścigowe GT40 zdetronizowały Ferrari, Ford nie miał dość satysfakcji z dokopywania papie Enzo. Postanowił dołożyć mu jeszcze raz, podbierając dzianych klientów. Przeciw wierzgającemu konikowi wypuścił Panterę. Rasową, szybką i piękną. Za pół ceny. I sparzył się… My za kierownicą włoskiej legendy z lat 70. tylko się zmęczyliśmy. Cały artykuł w Classicauto 128 […]

Artykuł de tomaso pantera pochodzi z serwisu Classicauto.

Pomruk Pantery

Po tym jak wyścigowe GT40 zdetronizowały Ferrari, Ford nie miał dość satysfakcji z dokopywania papie Enzo. Postanowił dołożyć mu jeszcze raz, podbierając dzianych klientów. Przeciw wierzgającemu konikowi wypuścił Panterę. Rasową, szybką i piękną. Za pół ceny. I sparzył się… My za kierownicą włoskiej legendy z lat 70. tylko się zmęczyliśmy.

Cały artykuł w Classicauto 128 (05/2017)

Tekst: Radosław Borowicki

Zdjęcia: Rafał Andrzejewski

28 27 26 25 23 22 21A 21 20 19 18 17 16 15 14 12 11A 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Artykuł de tomaso pantera pochodzi z serwisu Classicauto.

Fri, 21 Apr 2017 10:18:45 +0000

classicauto testuje: austin 8

Daj mi tę moc Austina 8 kupiłem w latach 60. jako najtańszego grata na rynku. Miał być epizodem przed Aston Martinem i Ferrari. Wyszło jak zawsze. Mam go do tej pory, jeżdżę nim po zakupy i na wakacje do Blackpool. Wszyscy mnie wyprzedają, a ja wpadam w coraz większą depresję. I ni cholery nie czuję […]

Artykuł classicauto testuje: austin 8 pochodzi z serwisu Classicauto.

Daj mi tę moc

Austina 8 kupiłem w latach 60. jako najtańszego grata na rynku. Miał być epizodem przed Aston Martinem i Ferrari. Wyszło jak zawsze. Mam go do tej pory, jeżdżę nim po zakupy i na wakacje do Blackpool. Wszyscy mnie wyprzedają, a ja wpadam w coraz większą depresję. I ni cholery nie czuję się w nim jak pilot RAF-u jadący do kochanki w czasach Bitwy o Anglię.

Cały artykuł w Classicauto 128 (05/2017)

Tekst: Kamil Pawłowski

Zdjęcia: Rafał Andrzejewski

20 19 18 17 16 15 14 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Artykuł classicauto testuje: austin 8 pochodzi z serwisu Classicauto.

Fri, 21 Apr 2017 10:19:33 +0000

alfa romeo giulia

Czterolistna To z pewnością wielki powrót do formy dla Alfy Romeo. Powrót po latach do tylnego napędu, powrót do prawdziwego włoskiego charakteru. Ale przede wszystkim powrót do własnej filozofii, do tworzenia aut powstałych z marzeń, bez oglądania się na innych. Tekst i zdjęcia: Rafał Andrzejewski Patrząc na Giulię, ciężko się dziwić, że stała się taką […]

Artykuł alfa romeo giulia pochodzi z serwisu Classicauto.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 14 15 16 17 18 19 20 21

Czterolistna

To z pewnością wielki powrót do formy dla Alfy Romeo. Powrót po latach do tylnego napędu, powrót do prawdziwego włoskiego charakteru. Ale przede wszystkim powrót do własnej filozofii, do tworzenia aut powstałych z marzeń, bez oglądania się na innych.

Tekst i zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Patrząc na Giulię, ciężko się dziwić, że stała się taką sensacją rynkową. Ale wygląd jest kwestią gustu, a wspaniała inżynieria już nie. Podwójnie doładowane V6 pod maską 510-konnej QV to zmniejszona o dwa cylindry wersja silnika F154 Ferrari, napędzającego m.in. 488 czy GTC4Lusso T. Jego moment obrotowy jest rozwijany tak liniowo, reakcje na gaz są tak natychmiastowe, że ciężko uwierzyć, iż nie jest to silnik wolnossący. Brzmi przy tym jak ciągła bitwa dwóch rozwydrzonych 3-cylindrowców, potrafi agresywnie i brudno ryczeć, a czasami nawet zawyć tak, jak potrafią tylko włoskie auta. Do zmiany biegów nie można mieć żadnych zastrzeżeń, olbrzymie łopatki zamocowane do kolumny kierowniczej są rewelacyjne i niemieccy producenci powinni wziąć z tego przykład. Sama skrzynia to hydrokinetyczny „automat”, ale co z tego, jeśli szybkością i sprawnością zawstydza przekładnie dwusprzęgłowe. W ofercie jest jeszcze skrzynia ręczna – to dobrze, ale niestety daleko mu jakością pracy do „automatu”. Mieszane uczucia pozostawia za to układ hamulcowy. Jego wydajność jest wprawdzie wzorcowa, ale w kwestii czułości pedału i powtarzalności jego działania można by oczekiwać więcej. Tym bardziej że to pierwszy na świecie układ bez fizycznego połączenia pedału z układem hamulcowym. Za to układ kierowniczy jest obłędny, precyzyjny, daje kierowcy mnóstwo informacji. To w połączeniu ze świetnym, o dziwo bardzo dobrze tłumiącym nierówności zawieszeniem i genialnymi opcjonalnymi fotelami kubełkowymi sprawia, że Giulią QV jeździ się z wielkim uśmiechem na twarzy. Szkoda tylko, że ESP nie interweniuje jedynie w trybie Race, a w innych nie można go choćby częściowo uśpić. Czy Alfa jest lepsza niż stawiane za wzór BMW M3 i M4? Bez bardzo szczegółowych testów można powiedzieć, że jest równie dobra, ale przede wszystkim zupełnie inna. BMW jest może bardziej kompletnym samochodem. Alfa również jest dopracowana. A tym, co ją wyróżnia, jest włoski charakter, za którym tak tęskniliśmy.

Artykuł alfa romeo giulia pochodzi z serwisu Classicauto.

Fri, 21 Apr 2017 10:21:19 +0000


Kubki na prezent na różne okazje Kubek Footo na każdą okazję dobry pomysły na niebanalne i niepowtarzalne prezenty. Z własnym zdjęciem, rysunkiem lub dedykacją. Duży wybór gotowej grafiki i tekstów. 

Katalog

Dzieci.GdzieSzukac.pl

Dzieci katalog tematyczny stron dla dzieci, mlodzieży i ich rodziców.

Katalog

Edukacja.GdzieSzukac.pl

Edukacja i nauka katalog, strony edukacyjne i o tematyce edukacyjnej.

Katalog

Facet.GdzieSzukac.pl

Facet katalog. Męski świat, strony dla meżczyzn.

Katalog

Firmy.GdzieSzukac.pl

Katalog firm oraz ofert wg branż. Promuje polskie firmy i produkty w Polsce.

Katalog

Gry.GdzieSzukac.pl

Gry Online, darmowe gry, akcji, przygodowe, sportowe, multiplayery.

Katalog

Hobby.GdzieSzukac.pl

Katalog Hobby i Majsterkowanie. Ciekawe strony dla hobbystów, pasjonatów.

Katalog

Kobieta.GdzieSzukac.pl

Katalog dla kobiet. Wiele ciekawych stron WWW związane z życiem kobiety.

Katalog

Radio.GdzieSzukac.pl

Katalog Stron Radio w Internecie, radia internetowe, polskie i zagraniczne.

Katalog

Rozrywka.GdzieSzukac.pl

Katalog rozrywka i humor. Kluby, puby, imprezy, multimedia, film, video...

Katalog

Sklepy.GdzieSzukac.pl

Sklepy, e-handel, zakupy internetowe. Katalog sklepów intertowych.

Katalog

Programy.GdzieSzukac.pl

Katalog stron z adresami bezpłatnych, płatnych programów komputerowych.

Katalog

Turystyka.GdzieSzukac.pl

Katalog Stron WWW oferty turystyczne, nad morzem, w górach.

Katalog

Zdrowie.GdzieSzukac.pl

Zdrowie i Uroda - Katalog stron internetowych o zdrowiu, urodzie.

Katalog

Biznes.GdzieSzukac.pl

Baza Firm. Katalog branżowy firm. Biznes, finanse, firmy, usługi, produkty.

Katalog

Wczasy.GdzieSzukac.pl

Baza Firm. Katalog ofert turystycznych. Hotele, pensjonaty, kwatery, agroturystyka...

Katalog

Medycyna.GdzieSzukac.pl

Baza firm medycznych, gabinetów lekarskich, gabinetów odnowy biologicznej...


|Kontakt|


Strone odwiedzono 2989734 razy

Osób online: 3


Od 23.05.2010 ilość wizyt robotów na stronie:
Google: 93 | MSN: 8 | Yahoo: 65 | Szukacz: 0 | NetSprint: 0 | Onet: 0